Polazak u prvi razred predstavlja značajnu promenu u životu svakog deteta, kada se ono
prvi put susreće s ozbiljnim obavezama i stiče iskustvo o tome kako da uči i da odgovori na
zahteve učitelja i škole. Da bi bilo spremno da nauči da čita i piše potrebno je da ima
razvijene odredjene sposobnosti:
- vizuelno opažanje koje mu omogućava da prepoznaje i razlikuje složene likove kao
što su slova - odgovarajuću prostoru orjentaciju i dobru organizaciju za korišćenje površine
papira pri crtanju - sposobnost izvodjenja sitnih i preciznih pokreta pri pisanju
- zrelo grafomotorno izražavanje koje omogućava oblikovanje slova na papiru
- razumevanje verbalnog naloga, izražavanje u složenim, gramatički pravilnim
rečenicama - pravilno izgovaranje svih glasova maternjeg jezika
- sposobnost da raščlani na pojedinačne glasove reč od najmanje četiri glasa i da
pravilno sastavlja reč od najmanje četiri glasa - sposobnost da održi kontinuiranu pažnju u dužinu od sat vremena
- da se već opredelilo za korišćenje jedne ruke kao vodeće.
Ukoliko je dete nedovoljno spremno krenulo u prvi razred, može pri učenju da
ispoljava teškoće kao što su nestalna i kratkotrajna pažnja; prilikom pisanja olovku ili
često ispušta iz ruke ili previše steže, zamenjuje, izostavlja ili dodaje slova i/ili slogova,
rukopis mu je neuredan i nečitak, slova neujednačene veličine; čita slovo po slovo, ima
poteškoće da poveže slova u reč, dodaje slova i slogove , izostavlja ili skraćuje reči dok
smisao pročitanog teksta ili razume delimično ili ne razume; a sve ovo dovodi do izrazito
promenljivog uspeha i motivacije pri učenju.